Zadaj pytanie

Lipotropiki - zdrowe spalacze tłuszczu

Jednym z najczęstszych celów treningowych jest redukcja tkanki tłuszczowej. Trening z kolei jest najlepszym sposobem na jej zmniejszenie, gdyż jest to proces naturalny i z wszech miar korzystny dla naszego zdrowia. Aby przyspieszyć proces redukcji tkanki tłuszczowej, możemy sięgnąć po substancje lipotropowe, które nam w tym pomogą w zupełnie bezpieczny sposób.

1056
0

ZDROWE SPALACZE TŁUSZCZU

Substancje lipotropowe są ściśle powiązane przede wszystkim z metabolicznymi przemianami tłuszczowymi zachodzącymi w naszym organizmie. Dokładniej rzecz ujmując odgrywają rolę aktywatorów owych przemian i najlepiej sprawdzają się u osób ze znacznym nadmiarem tkanki tłuszczowej. W zasadzie pełnią nie tylko funkcję aktywacyjną, ale również biorą czynny udział w przemianach tłuszczowych organizmu, jednocześnie wpływając pozytywnie na procesy biochemiczne związane z regulowaniem masy ciała. Lipotropiki transportują również molekuły tłuszczowe, a niektóre doniesienia sugerują jakoby mogły efektywnie i pozytywnie wpływać nie tylko na profil lipidowy, ale również na cholesterol. Są bezpieczną opcją dla osób chcących pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej bez uszczerbku na zdrowiu. Tym bardziej, jeśli istnieją indywidualne przeciwskazania przyjmowania klasycznych fat burnerów wykazujących działanie termogeniczne i pobudzające.

Na korzyść stosowania substancji lipotropowych przemawiają nie tylko aspekty związane z bezpieczeństwem stosowania. Już po samych skutkach niedoborów owych związków można dojść do jasnych wniosków świadczących o ich przydatności. Znamy dość dobrze termin steroli roślinnych (fitosterole). Tym bardziej, że oddziałują one pozytywnie na hamowanie stłuszczania narządów wewnętrznych, jednocześnie poprawiając ich stan oraz funkcjonowanie. Ograniczają również powstawanie złogów lipidowych oraz otłuszczanie mięśni szkieletowych. Osoby o wysokiej aktywności fizycznej, regularnie trenujące, często obciążają swój układ immunologiczny. Natomiast dostateczna ilość niektórych substancji lipotropowych może okazać się bardzo pomocna, szczególnie dla osób z obniżoną odpornością. Sterole roślinne są w stanie stymulować układ odpornościowy podnosząc jego aktywność i regulując działanie. Niedostatek związków lipotropowych może też skutkować zwiększonym transportem miedzi do mózgu. Podobnie ma się sprawa z zaburzeniami gospodarki cynkiem w odniesieniu do komórek mózgowych. Jeśli nie zostanie ona właściwie wyregulowana, możemy odczuwać ogromny stres i drażliwość, a nawet skłaniać się ku agresji. Silne niedobory owocują też obniżeniem sprawności transportu cząsteczek lipidowych oraz funkcji umysłowych. Warto również zaznaczyć, iż w okresie redukcyjnym nie jest trudno o solidną dawkę stresu. Tym bardziej, że wysoka aktywność fizyczna jest połączona z deficytem kalorycznym, a już sam trening nakłada na organizm spore obciążenie stresowe. Dobrym pomysłem może być zatem zwiększenie wykorzystania kwasów tłuszczowych w celach energetycznych.



L KARNITYNA jako spalacz tłuszczu

Właśnie w tym może nam pomóc L karnityna spełniająca się w roli super transportera, szczególnie w odniesieniu do wyższych kwasów tłuszczowych. Kwasy te standardowo nie są w stanie samodzielnie przebić się przez błonę mitochondrialną, zatem potrzebują innej drogi transportu. Cząsteczka karnitynowa łączy się z wyższymi kwasami tłuszczowymi, a następnie przenosi je do mitochondriów w celu spalenia  i wykorzystania jako źródło energii.

 

BETAINA jako spalacz tłuszczu


Nazywamy ją metyloaminokwasem buraczanym, zaś na popularności zyskała dzięki swojej budowie, a dokładniej - dosyć niestabilnej grupie metylowej. Z uwagi na ten fakt okazuje się być znakomitym dawcą metylu, co z kolei ma dla nas nieocenione znaczenie prozdrowotne. Reakcje metylacji są nieodzowne jeśli chodzi o sprawnie funkcjonujący mechanizm syntezy białek. Będą zatem nieocenione w przypadku podnoszenia sprawności oraz siły mięśniowej. Podobnie w odniesieniu do przyspieszenia przyrostów beztłuszczowej masy ciała. Betaina uważana jest za prekursor zarówno kreatyny, jak i karnityny.

 

METIONINA jako spalacz tłuszczu


Kolejnym związkiem, do którego warto się odnieść, będzie sama metionina. Z jednej strony aminokwas ten jest niezwykle pożądany w warunkach podwyższonego poziomu estrogenu, kiedy odnotowujemy obniżone możliwości metaboliczne względem tłuszczów. Dodatkowo, odpowiednie ilości metioniny są potrzebne do utrzymania optymalnego poziomu glutationu. Aminokwas jest również – podobnie jak betaina – włączony do grupy dawców metylu, co okazuje się bardzo ważne dla funkcjonowania naszego organizmu oraz pracy nad sylwetką. Właściwe ilości tego aminokwasu dobrze wpływają na gospodarkę lipidową i przemiany z nią związane, a także na stabilizację poziomu estrogenów.



CHOLINA jako spalacz tłuszczu


Innym związkiem o działaniu lipotropowym jest syntetyzowana wewnątrz organizmu z innych składników - takich jak witamina B12, kwas foliowy czy aminokwasy - cholina. Działa ona pozytywnie na mięsień sercowy, a także wchodzi w skład pożytecznej dla nas lecytyny. Z drugiej jednak strony, nadmiar tego związku może powodować niedobory witaminy B6. Aby do tego nie dopuszczać bardzo często stosuje się dwuskładnikowe mieszanki cholina + inozytol, zamiast lecytyny. Inozytol również wchodzi w skład lecytyny. Dostarczanie odpowiednich jej ilości wraz z inozytolem działa bardzo pozytywnie na optymalizację pracy układu nerwowego, stabilizację ciśnienia tętniczego oraz utrzymania równowagi między cynkiem i miedzią w mózgu.


CLA jako spalacz tłuszczu


Kwas linolowy to popularne CLA. Jego sztandarową funkcją jest poprawa transportu krążących kwasów tłuszczowych do mitochondriów oraz zmniejszanie liczebności, jak i ograniczanie dojrzewania komórek tłuszczowych. Skutkuje to zwiększonym uwalnianiem kwasów tłuszczowych z komórek, które następnie mogą być w zwiększonych ilościach wychwycone oraz doprowadzone do naszych „pieców energetycznych”.


TAURYNA jako spalacz tłuszczu


Zazwyczaj traktuje się ją jako składnik o działaniu psychostymulującym, aczkolwiek równie dobrze może się przydać podczas odchudzania. Zwłaszcza, że jest w stanie poprawić koncentrację i poniekąd nasz stan psychiczny, co nie jest łatwe przy wysokiej aktywności fizycznej, deficycie kalorii i codziennym stresie. Dodatkową i nieocenioną zaletą jest jej zdolność do znoszenia insulinooporności.

Nasz serwis używa plików cookie do prawidłowego działania strony. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, możesz wyłączyć obsługę plików cookie w ustawieniach przeglądarki internetowej.
Zamknij

Formularz kontaktowy

catpcha odśwież obrazek

Komunikat

Zaloguj się

lub

Zarejestruj się w serwisie

Załóż konto

Zasubskrybuj newsletter

odśwież obrazek

Odzyskaj hasło

Zarejestruj się w serwisie

lub

Zarejestruj się przez Facebooka

Rekomendujemy rejestrację w serwisie Zapytaj Trenera za pomocą usługi Facebook Connect zamiast tworzenia nowego konta. Jest to przede wszystkim szybsze rozwiązaniepozwala, ale pozwala również na korzystanie z wielu funkcji i udogodnień, które oferuje Facebook.

kliknij mnie