Zadaj pytanie

Kolagen - 10 mitów na jego temat

Suplementy kolagenowe przyciągnęły uwagę wielu ekspertów z uwagi na rzekome korzyści zdrowotne. Czy są warte uwagi? Przekonajmy się?

1555
0

KolagenCzym właściwie jest kolagen?

Kolagen jest głównym białkiem strukturalnym, które utrzymuje nasze ciała razem. Zapewnia sprężystą elastyczność naszej skórze, włosom, więzadłom i ścięgnom, jak również wytrzymałość naszych kości i chrząstek. Kolagen składa się z wielu aminokwasów, głównie glicyny, proliny, alaniny, hydroksyproliny i kwasu glutaminowego. Hydrolizowany kolagen i peptydy kolagenowe to po prostu mniejsze kawałki kolagenu, które są łatwiejsze w trawieniu.

 

 

Rodzaj spożywanego kolagenu jest ważny?

Kolagen, podobnie jak inne białka, rozkłada się na aminokwasy przez enzymy w żołądku i jelicie cienkim. Te aminokwasy te następnie przedostają się do krwi przez wątrobę, która stanowi ostatni przystanek na drodze z jelit do reszty ciała. Jakiekolwiek aminokwasy, których wątroba nie potrzebuje, zostaną uwolnione do krwiobiegu. Nie ma znaczenia, czy spożywa się prosty kolagen (żelatynę) czy zhydrolizowany kolagen (peptydy kolagenowe) - oba warianty rozkładają się na aminokwasy, podstawowe cegiełki wszystkich białek.

 

Do regeneracji organizmy wystarczy sam kolagen.

Cóż, to nie jest tak, że kolagen krążą we krwi, łata dziury w wyściółce jelit lub podnosi torby pod oczami. Zamiast tego, z pomocą witaminy C twoje komórki budują kolagen z dostępnych aminokwasów. Mimo to ma sens, że spożywając strawny kolagen, dostarczasz organizmowi niezbędnych aminokwasów do budowy i odbudowy tkanek kolagenowych, w tym skóry, włosów, więzadeł, ścięgien, kości, chrząstki. Trzeba mieć jednak w głowie, że kluczem w tym równaniu jest odpowiednia dieta, odpoczynek i ćwiczenia.

 

Suplementacja kolagenem poprawia zdrowie skóry i włosów

Badania wskazują, że suplementacja kolagenem może znacznie poprawić elastyczność i nawilżenie skóry, a nawet zredukować zmarszczki! Niedawne badania na myszach wykazały, że niszczenie kolagenu jest głównym winowajcą związanym z wiekiem wypadaniem włosów, ale wciąż potrzeba więcej badań, aby uzasadnić suplementację kolagenu dla wzrostu włosów.

 

 

Suplementacja kolagenu pomaga utrzymać masę mięśniową i zdrową masę ciała.

Kolagen w połączeniu ze zdrową dietą i ćwiczeniami, może wpływać pozytywnie na odpowiedni skład ciałą. Diety wysokobiałkowe królują w najwyższym stopniu, jeśli chodzi o utrzymanie i budowanie beztłuszczowej masy. Im więcej masz mięśni, tym więcej kalorii spalasz w spoczynku i podczas ćwiczeń, co znacznie ułatwia utrzymanie wagi i utratę tłuszczu. Diety wysokobiałkowe pomagają również tłumić apetyt, co oznacza, że rzadziej oszukujesz!

Będąc białkiem, kolagen przyczynia się do całkowitego spożycia białka i okazał się pomocny w utrzymaniu masy mięśniowej, szczególnie u osób starszych. Wadą jest to, że kolagen nie jest szczególnie bogaty w leucynę, pierwszorzędowy aminokwas odpowiedzialny za inicjowanie syntezy białek mięśni (lub wzrostu mięśni). Tak więc, nie polegaj na kolagenie, aby zaspokoić wszystkie Twoje codzienne zapotrzebowanie na białko - wybierz różne wysokojakościowe źródła białka.

 

Suplementacja kolagenem chroni zdrowie układu sercowo-naczyniowego i wątroby

Prawdopodobnie nie. Dostępne badania pokazują korzyści specyficznych aminokwasów w kolagenie, ale nie sam kolagen. Na przykład, kolagen zawiera aminokwasy argininę i glicynę, z których oba są sugerowanymi środkami do detoksykacji wątroby.

 

Kolagen

Rozstępy znikną po suplementacji kolagenu.

Nie! Kolagen pomaga zapobiegać pojawianiu się rozstępów, ale ich nie eliminuje. Najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić, to skonsultować się z dermatologiem w celu szczegółowego leczenia rozstępów.

 

Kolagen zmniejsza uczucie bólu?

Przyjmowanie kolagenu może obniżać ból doświadczany podczas ćwiczeń nie wpływa natomiast na całodniowe odczuwanie bólu w ciągu dnia.

 

Kolagen i żelatyna to to samo?

Żelatyna pochodzi z kolagenu - gdy kolagen ulega rozkładowi, staje się żelatyną. Doskonały przykład jak to działa: można znaleźć w bulionie kostnym: kości są złożone z kolagenu, a gdy kości gotują się podczas przygotowywania bulionu ma miejsce rozpad kolagenu w żelatynę . Innymi słowy, żelatyna jest pełna tego samego dobrego materiału co kolagen, tylko w innej postaci.

 

Suplementy kolagenu nie są warte pieniędzy?

Czy suplementy kolagenowe warte są inwestycji? To zależy od twojego celu. Suplementy kolagenowe wydają się być skuteczne w poprawianiu elastyczności skóry, zmniejszaniu zmarszczek i minimalizowaniu cellulitu. Badania wspierają również ich stosowanie w zmniejszaniu bólu stawów, sztywności i w przypadku zwyrodnienia stawu.

 


https://examine.com/supplements/type-ii-collagen/

https://www.colageno-hidrolizados.com/8-myths-and-truths-about-the-hydrolyzed-collagen/?lang=en
https://www.bodybuilding.com/content/collagen-health-hoax-or-superfood.html
https://draxe.com/what-is-collagen/

Tagi:
Oceń treść:
(0 głosów)
Nasz serwis używa plików cookie do prawidłowego działania strony. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, możesz wyłączyć obsługę plików cookie w ustawieniach przeglądarki internetowej.
Zamknij

Formularz kontaktowy

catpcha odśwież obrazek

Komunikat

Zaloguj się

lub

Zarejestruj się w serwisie

Załóż konto

Zasubskrybuj newsletter

odśwież obrazek

Odzyskaj hasło

Zarejestruj się w serwisie

lub

Zarejestruj się przez Facebooka

Rekomendujemy rejestrację w serwisie Zapytaj Trenera za pomocą usługi Facebook Connect zamiast tworzenia nowego konta. Jest to przede wszystkim szybsze rozwiązanie, ale pozwala również na korzystanie z wielu funkcji i udogodnień, które oferuje Facebook.

kliknij mnie