Zadaj pytanie
14 sierpnia 2015 02:55

Jak traktować białko w diecie z owsianki, kaszy, makaronu, masła orzechowego itp.?

Próbuję sobie ułożyź dietę, ale nie mam pojęcia jak traktować białko zawarte w owsiance, makaronach, ryżu, ziemniakach, maśle orzechowym itp. Czy wliczać je do bilansu kalorycznego czy brać pod uwagę tylko pełnowartościowe białko z mięs, ryb, odżywek, jaj czy nabiału a podane wyżej produkty traktować tylko jako węglowodany?
1474
2

Witaj,

 

W przypadku omawianego tematu istnieją rożne szkoły, jedni uważają, ze nie powinno się wliczać białek roślinnych do bilansu energetycznego z uwagi na niepełny aminotransferaza tych protein, zdaniem innych białko to powinno być wliczane.

Wielu trenerów zaleca aby nie wliczać białka roślinnego do bilansu, jednak jeśliby przyjąć takie założenie, to weganie mieliby zerowa podaż białka i umieraliby z tego powodu. Tak się nie dzieje, mało tego jest sporo sportowców, którzy są weganami. Fakt faktem w przypadku sportów siłowych, raczej ciężko jest zbudować mięśnie spożywając wyłącznie proteiny roślinne.

 

W przypadku diety mieszanej, proteiny pochodzenia zwierzęcego spożywa się łącznie z roślinnymi. Mięśnie uzyskują budulec a ponadto dodatek niektórych pokarmów roślinnych przyczynia się do poprawy jakości odżywczej białka zwierzęcego wzbogacając je o te aminokwasów których zawiera niewiele. Przykładowo zestawianie w ramach jednego posiłku produktów mlecznych z produktami zbożowymi pozwala uzyskać białko o wyższej wartości biologicznej niż miałoby to miejsce w wypadku spożywania samego nabiału.

 

Mówiąc o połączeniach protein roślinnych ze zwierzęcymi w ramach posiłku warto wspomnieć o kilku kwestiach. Wartość odżywcza białek, decydująca w tym przypadku jest zawartość w nich aminokwasów egzogennych oraz ich wzajemne proporcje. Organizm człowieka najlepiej wykorzystuje białko jaja kurzego. Białko to zawiera wszystkie aminokwasy w optymalnych ilościach i proporcjach. Im większa wartość odżywcza białka, tym lepsze jego wykorzystanie. Białko zwierzęce jest lepiej wykorzystywane niż roślinne. Produkty roślinne zawierają błonnik pokarmowy, niekiedy tez inhibitory, czyli substancje utrudniające działanie enzymów trawiennych i zmniejszające strawność białka.

 

Białka możemy podzielić na dwie grupy:

 

  1. Białka o dużej wartości biologicznej-pełnowartościowe. Do białek tych zalicza się białko jaja kurzego oraz białko mleka, serów, mięsa zwierząt rzeźnych, drobiu, ryb;
  2. Białka o małej wartości biologicznej-niepełnowartościowe, charakteryzują się małym stężeniem jednego lub kilku niezbędnych aminokwasów. Nalezą do nich białka roślinne: zbóż, warzyw, ziemniaków. Spośród tych protein najbardziej wartościowe są białka roślin strączkowych.

Dla określenia jakości białka wykorzystuje się pojęcie aminokwasu ograniczającego. Jest to aminokwas egzogenny, który w danym białku występuje w najmniejszej ilości w porównaniu do wzorca. Aminokwas ten ogranicza wykorzystywanie innych aminokwasów do syntezy białka ustrojowego. Przykładowo produkty zbożowe ubogie są w lizyna, bogate w ten aminokwas są natomiast mleko, mięso, rośliny strączkowe. W kukurydzy i żelatynie mało jest tryptofanu, dlatego produkty te dobrze jest łączyć z mlekiem, mięsem, jajkami. Suche nasiona roślin strączkowych bogate są w lizynę i treoninę, lecz ubogie w aminokwasy siarkowe i tryptofan. Dobrym źródłem tych ostatnich są ziarna słonecznika i sezamu. W ziemniakach i warzywach zielonych aminokwasem ograniczającym jest metionina.

 

Dla określenia wartości biologicznej białek istnieją rożne metody takie jak: chemiczny miernik jakości białka CS, współczynnik wykorzystania białka netto-NPU (Net Protein Utilization), współczynnik wydajności wzrostowej-PER (Protein Efficiency Ratio), współczynnik wartości biologicznej białka-BV (Biological Value).

Białko pochodzenia roślinnego bez wątpienia należy włączać do dziennego bilansu energetycznego, jednak zdecydowanie należy bazować na produktach pochodzenia zwierzęcego. Biorąc pod uwagę białka roślinne warto skupić się przede wszystkim na takich produktach jak nasiona roślin strączkowych, orzechy, migdały, przetwory z soi.

dodał odpowiedź 14 sierpnia 2015 12:00
Witaj, Pamiętaj, że organizm również korzysta z aminokwasów tych o mniejszej biodostępności. Wliczaj białko ze wszystkich produktów, jednak staraj się korzystać w dużej mierze pochodzenia zwierzęcego. Pozdrawiam
dodał odpowiedź 18 sierpnia 2015 12:43
Siemanko, są dwie szkoły: jedni wliczają takie białko w swój bilans kaloryczny a drudzy nie wliczają. Sam musisz wybrać czy wliczasz czy nie. Ja osobiście wliczam to w bilans kaloryczny. Pozdrawiam ;)
Nasz serwis używa plików cookie do prawidłowego działania strony. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, możesz wyłączyć obsługę plików cookie w ustawieniach przeglądarki internetowej.
Zamknij

Formularz kontaktowy

catpcha odśwież obrazek

Komunikat

Zaloguj się

lub

Zarejestruj się w serwisie

Załóż konto

Zasubskrybuj newsletter

odśwież obrazek

Odzyskaj hasło

Zarejestruj się w serwisie

lub

Zarejestruj się przez Facebooka

Rekomendujemy rejestrację w serwisie Zapytaj Trenera za pomocą usługi Facebook Connect zamiast tworzenia nowego konta. Jest to przede wszystkim szybsze rozwiązanie, ale pozwala również na korzystanie z wielu funkcji i udogodnień, które oferuje Facebook.

kliknij mnie