Zadaj pytanie
29 maja 2016 21:00

"Carb back loading"

Dzień dobry,

w związku z opublikowanym w ostatnim numerze Men’s Health artykułem pana autorstwa na temat spożywania produktów węglowodanowych wieczorem, a białkowo-tłuszczowych rano nasuwa mi się pewna kwestia związana z powyższą dietą.

Mianowicie: czy przejście na ten sposób odżywiania ma sens w wieku 15 lat oraz przy częstym treningu wieczorem?

Mam tutaj na myśli sytuację, gdy trenując wieczorem po treningu zjadam tylko jeden posiłek i jest on niewielki ze względu na późną godzinę (zazwyczaj: nabiał+niewielka ilość węglowodanów).
Następnego dnia rano wydaje się, że należy zjeść śniadanie kompletne we wszystkie makroskładniki (w tym węglowodany) aby uzupełnić zapasy glikogenu, których wieczorny posiłek w pełni nie uzupełnił.
Tyle że według teorii „carb back loading” śniadanie powinno być tylko białkowo-tłuszczowe.

Czy w takiej sytuacji powinno się jeść cały dzień białko+ tłuszcz, a na kolację tylko węglowodany i co ze składem śniadaniem w takim wypadku oraz dostarczeniem, niezbędnego do regeneracji, białka po treningu?
Osobną kwestia pozostaje rola i obecność nabiału, który składa się głównie z białka (mam tutaj na myśli chudy) i jest zalecany na noc (ze względu na kazeinę), a według wspomnianej teorii nie jest dobrym pomysłem w późnych porach z powodu owego białka.

Inna sprawa to wiek. Czy mając 15 lat i będąc w fazie intensywnego rozwoju jest sens na taką zmianę? Czy zmiana nawyków żywieniowych nie zaburzy rozwoju?

Na koniec pozostaje jeszcze ilość i proporcje makroskładników w diecie. W takim wypadku jedząc tylko jeden węglowodanowy posiłek po treningu wieczorem, a przez cały dzień białko i tłuszcz, proporcje byłyby znacznie zaburzone na korzyść tych drugich.

Pozdrawiam,
Przemysław Kasiak
1837
1

Witaj Przemku,

czy zmiana żywienia  na zdrowe i lepsze produkty ma sens? Oczywiście!!!

Teoria CBL oczywiście. Sprawdza się jeśli trenujesz rano lub w godzinach przed południem. Jak sam wspomniałeś trenujesz wieczorem i spożywasz tylko jeden posiłek po treningowy, a mianowicie nabiał z niewielkim dodatkiem węglowodanów, nie koniecznie jest to dobre rozwiązanie tym bardziej że jest to nabiał, kazeina może się sprawdzać ale nie w tym przypadku, tu raczej poszedł bym na improwizację i w tym posiłku uwzględnił bym wszystkie potrzebne Ci do regeneracji makroskładniki takie jak białko, węglowodany i tłuszcze. Przykładem takiego posiłku może być kotlet mielony (bez pszennej panierki i smażenia na kujawskim!) z wieprzowiny, ryz lub kasza jaglana/gryczana z polewą ze smalcu lub olejku kokosowego, oczywiście do tego warzywa.

Posiłek białkowo-tłuszczowy:

Karkówka plus warzywa, jajecznica na boczku i awokado plus warzywa, swojska kiełbasa jeśli jest taka możliwość, omlet na słodko z dodatkiem  kakao, wiórków koksowych, ksylitolu itp.

Niech i Twój posiłek przed treningowych będzie podobny.

Przykład rozłożenia makroskładników w ciągu dnia:

1.Białkowo-Tłuszczowy

2.Białkowo-Tłuszczowy

3.Białkowo-Węglowodanowy plus 20g Tłuszczy

4.Białkowo-Węglowodanowy plus 20g Tłuszczy

Twój plan żywieniowy będzie się opierał na zasadach diety Samuraja czyli dieta PALEO z dodatkiem bezglutenowych węglowodanów w porze około treningowej.

Takie zmiany żywieniowe na pewno nie zaburzą Twego rozwoju a raczej go usprawnią! 

dodał odpowiedź 10 czerwca 2016 14:49
Bardzo dziękuję za szeroką i wyczerpującą temat odpowiedź. Postaram się powyższe uwagi wprowadzić do swojej diety. Pozdrawiam, Przemysław Kasiak
Nasz serwis używa plików cookie do prawidłowego działania strony. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, możesz wyłączyć obsługę plików cookie w ustawieniach przeglądarki internetowej.
Zamknij

Formularz kontaktowy

catpcha odśwież obrazek

Komunikat

Zaloguj się

lub

Zarejestruj się w serwisie

Załóż konto

Zasubskrybuj newsletter

odśwież obrazek

Odzyskaj hasło

Zarejestruj się w serwisie

lub

Zarejestruj się przez Facebooka

Rekomendujemy rejestrację w serwisie Zapytaj Trenera za pomocą usługi Facebook Connect zamiast tworzenia nowego konta. Jest to przede wszystkim szybsze rozwiązanie, ale pozwala również na korzystanie z wielu funkcji i udogodnień, które oferuje Facebook.

kliknij mnie