Zadaj pytanie
21 czerwca 2014 23:34

Czy można jeść słodycze podczas "robienia" masy ?

Witam,
chciałbym zapytać, czy przy zwiększonej aktywności fizycznej (intensywna, wyczerpująca praca po 9 godz. dziennie- obciążająca górne partie ciała) można do diety na masę mięśniową dorzucić słodycze?
20770
8

Witaj. ,,Robienie” masy mięśniowej pociąga za sobą konieczność spożywania większej ilości kalorii, tak aby osiągnąć stan tzw. dodatniego bilansu energetycznego. Pytasz, czy dobrym wyborem, będzie uzyskiwanie tej nadwyżki energii ze słodyczy. Spójrzmy przez moment co dzieje się w organizmie, kiedy zjadasz np. baton. Generalna zasadą jest to, że każdy cukier, aby organizm mógł z niego korzystać jako źródła energii, musi stać się glukozą. Cukry, jakie znajdujesz w słodyczach czy też miodzie metabolizowane są bardzo szybko, toteż po ich spożyciu błyskawicznie wzrasta poziom cukru we krwi. Jest to głównym sygnałem do produkcji insuliny, hormonu odpowiadającego za odtransportowanie glukozy do komórek i obniżenie jej poziomu we krwi. Jednocześnie insulina odpowiada za proces rozrostu tkanki tłuszczowej. Pod wpływem tego hormonu komórki tłuszczowe powiększają się. Duże ilości cukru zmuszają trzustkę, która produkuje insulinę oraz inne narządy do ogromnego wysiłku. Paradoksalnie produkcja insuliny jest niewspółmiernie duża z zapotrzebowaniem organizmu, dlatego przy ciągłym spożyciu cukru jesteśmy stale nieocukrzeni. Takie postępowanie prowadzić może w szybkim tempie do powstania cukrzycy insulinozależnej. Na tym jednak nie koniec, dieta bogata w cukry proste może powodować zmniejszenie ilości glukagonu i hormonu wzrostu, tak pożądanego przez osoby uprawiające sporty siłowe. Ponadto permanentnie podniesiony poziom insuliny powoduje odczuwanie głodu, ponadto przyczynia się do podniesienia trójglicerydów we krwi, co może doprowadzić do miażdżycy, zawału serca i próchnicy.

 

Nadmiar cukrów prostych powoduje, że organizm musi niszczyć swoje wewnętrzne zasoby. Naturalne produkty, takie jak przykładowo owoce zawierają cukier w otoczeniu cennych witamin i minerałów, które pomagają go trawić i metabolizować. Tymczasem, jako, że cukier nie zawiera nic poza ładunkiem energii, toteż organizm musi sięgać do swoich rezerw aby go strawić. W ten sposób pula składników zgromadzonych w organizmie szybko się wyczerpuje.

 

Pamiętaj też, że cukry proste dodawane są obecnie praktycznie wszędzie: ketchup, musztarda, majonez, warzywa konserwowe, przyprawy, pieczywo, płatki śniadaniowe, jogurty owocowe i wiele, wiele innych. Tak naprawdę aby unikać spożywania takich ukrytych cukrów należy bardzo uważnie czytać etykiety produktów a najlepiej w ogóle zrezygnować z żywności przetworzonej.

 

Uwaga też na produkty light, które w swoim składzie zamiast sacharozy mają fruktozę. Fruktoza nie powoduje tak ogromnych wyrzutów insuliny, toteż można by uznać ją za bezpieczną. I tak się stało. W wielu produktach zamieniono cukry proste właśnie na fruktozę, niestety wbrew oczekiwaniom problem otyłości i zaburzeń zdrowotnych nie zniknął a przeciwnie, przybrał na sile. Jak się okazało, fruktoza, mimo że metabolicznie łatwiejsza do skontrolowania to jednak z łatwością przerabiana jest na tłuszcz. Wiąże się to z rozwojem insulino oporności, podwyższonym poziomem insuliny, nietolerancją glukozy, nadciśnieniem tętniczym.

 

Jak wynika z powyższego, wbrew powszechnej opinii, spożywanie nadmiaru cukrów prostych nie oznacza jedynie szybszego tempa produkcji tkanki tłuszczowej. Wiąże się z tym wiele zaburzeń zdrowotnych. Jeśli więc wykonujesz ciężką pracę a oprócz tego zamierzasz ćwiczyć w celu zbudowania masy mięśniowej podbijaj dobowe zapotrzebowanie energetyczne sięgając po węglowodany złożone i zdrowe tłuszcze. Jeśli chodzi o te pierwsze wybieraj kasze, ryż, makarony, ziemniaki, bataty, owoce. Unikaj natomiast produktów przetworzonych.

Zobacz również

Precyzyjne spalanie tkanki tłuszczowej

BCAA i inne aminokwasy - dlaczego warto je stosować?

Kreatyna - funkcje o których nie miałeś pojęcia

dodał odpowiedź 22 czerwca 2014 00:02
Zależy co masz na myśli pisząc "dorzucić". Jeżeli chcesz to wliczac do codziennych posiłków to nie, w taki sposób możesz przybrać na masie ale tłuszczowej. Jeżeli jednak chcesz od czasu do czasu zaspokoić pragnienia na słodycze, to pewnie że możesz. Mam na myśli raz na tydzień/dwa tygodnie. .. Szczególnie podkreśliłes, że ciężko pracujesz czy aby nie masz możliwości jeść regularnie i chcesz podbijać kalorie tymi słodyczami ? Spożywanie węglowodanów prostych ale i złożonych trzeba też ograniczyć do pory dnia natomiast tymi prostymi powinno się uzupełniać tylko utracony glikogen po wysiłku fizycznym. Najważniejszy jednak jest umiar ;-) no i oczywiście nadwyżka kaloryczna w twoim przypadku ale nie powinno się tego robić słodyczami.
dodał komentarz 22 czerwca 2014 00:33
Sprawa wygląda tak: przy wzroście 189 ważę 75 kg. Trening 3 razy w tygodniu. Z suplementów gainer, bcaa, carbo, nitrobolon, białko, stosowane wg wskazań na opakowaniu. I nie mogę przytyć zupełnie, nie mówiąc już nawet o czystej masie mięśniowej. Ok, przyznaję, dieta- posiłki też pozostawia wiele do życzenia, ale nawet jedząc do tego gainera i reszty kupę słodyczy- waga ani drgnie. Zalania tłuszczem się nie boję (chyba:D). Wydaje mi się że to własnie przez pracę. Więc chyba tak, chyba chciałbym właśnie uzupełnić bagaż kaloryczny. A co do pracy, regularne posiłki uda się wmontować, jest to wykonalne. Chciałbym własnie też prosić o poradę: gdzie można liczyć na profesjonalne ułożenie diety ?
dodał odpowiedź 22 czerwca 2014 10:08
Z tego co wynika to jesteś ektomorfikiem, którzy zazwyczaj mają problemy z przybraniem masy mięśniowej. Ale jest to problem zazwyczaj tego, że jedzą zbyt mało, a wydaje im się, że pochłaniają CAŁE koryta jedzenia. Wylicz swoje zapotrzebowanie kaloryczne potrzebne do utrzymania wagi, dodaj ok. 500kcal i patrz co się dzieję z wagą, sprawdzaj ją co 1-2 tydzień i jeżeli nic się nie zmienia to dodawaj 100 kcal. Tym sposobem możesz zachować niski poziom tkanki tłuszczowej i przybrać na czystej masie mięśniowej. Polecam też dziennik posiłków, darmowy masz na stronie potreningu pl. Jeżeli jeszcze nie jadłeś regularnie to spróbuj, wydaje mi się że nie jest to mus dla wszystkich ale kulturyści tak właśnie jedzą i każdy dietetyk, u którego będziesz chciał ułożyć dietę -tak właśnie Ci powie. Pamiętaj, że najważniejsza jest nadwyżka, nadwyżka i jeszcze raz nadwyżka kaloryczna. Co do profesjonalnej diety to na potreningu pl masz możliwość zakupu całego planu treningowego i dietetycznego, indywidualnego oczywiście. Pozdrawiam, masa z Tobą ;-)
dodał komentarz 22 czerwca 2014 10:55
Wiekie dzieki !!! Skorzystam na pewno!!
dodał komentarz 22 czerwca 2014 12:22
Kłaniam się ;-)
dodał odpowiedź 23 czerwca 2014 18:40
Witam! Można jeśli będziesz się mieścił w swojej diecie i kaloriach to raz na jakiś czas możesz sobie na to pozwolić a w szczególności po trenignu. Jeśłi bedzesz wykraczął poza kalorie będąc i tak na nadwyżce może to spowodować szybsze obrastanie tłuszczem a tego nie chcemy..
dodał odpowiedź 23 czerwca 2014 20:47
Siema. Tak jak napisał Tomek : od czasu do czasu (!) można sobie podjeść tych słodyczy. Ale tak jak już napisałem nie ma co przesadzać i nie robić tego w dzień w dzień, bo nie o to tutaj chodzi. Jeżeli już bierze Cię ochota na te "słodkości" to taką dobrą porą na spożycie słodyczy jest pora bezpośrednio po treningu (nie w dużych ilościach). Również należy dobrze dobierać te słodycze i wystrzegać się takich z dużą zawartością tłuszczy i cukrów prostych (ogólnie tych węglowodanów z dużym indeksem a zarazem ładunkiem glikemicznym, gdyż to powoduję wyrzut insuliny, która również transportuje składniki odżywcze (w tym tłuszcze), przez co odłożą nam się w postaci tkanki tłuszczowej). Więc zwracaj uwagę na tabelę kaloryczne. Nie ma co ogólnie przesadzać nawet z samymi cukrami prostymi w ciągu dnia, gdyż częste wyrzuty insuliny nie są pożądane. Po za tym przy wyczerpującej pracy zdecydowanie lepiej spiszą się węglowodany złożone. Węglowodany proste dostarczą tylko chwilowo energii, natomiast złożone będą ją dostarczać przez dłuższy czas, jest to głównie związane z szybkością ich wchłaniania. W razie pytań - pisz. Pozdrawiam serdecznie :)
Nasz serwis używa plików cookie do prawidłowego działania strony. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, możesz wyłączyć obsługę plików cookie w ustawieniach przeglądarki internetowej.
Zamknij

Formularz kontaktowy

catpcha odśwież obrazek

Komunikat

Zaloguj się

lub

Zarejestruj się w serwisie

Załóż konto

Zasubskrybuj newsletter

odśwież obrazek

Odzyskaj hasło

Zarejestruj się w serwisie

lub

Zarejestruj się przez Facebooka

Rekomendujemy rejestrację w serwisie Zapytaj Trenera za pomocą usługi Facebook Connect zamiast tworzenia nowego konta. Jest to przede wszystkim szybsze rozwiązanie, ale pozwala również na korzystanie z wielu funkcji i udogodnień, które oferuje Facebook.

kliknij mnie