Zadaj pytanie

Białko sojowe. Tak czy nie?

Co myślicie o białku sojowym? Ostatnimi czasy wraca powoli do łask, z powodu coraz to lepszych sposobów przetwarzania i otrzymywania. Czy warto się nim wspomagać? Jeśli tak to w jakich proporcjach do białka zwierzęcego i jak często?
6993
12

Witaj.

 

Temat białka sojowego stał się w ostatnim czasie bardzo popularny. W prasie coraz częściej pojawiają się opinie na temat pozytywnych skutków łączenia białek zwierzęcych i roślinnych. Niektórzy przekonują wręcz o wyższości białka roślinnego nad zwierzęcym. Gdzie leży prawda? Przyjrzyjmy się baczniej białku sojowemu.

 

Białko sojowe, podobnie jak serwatka zawiera komplet aminokwasów egzogennych. Wyróżnia się także na tle innych białek roślinnych najlepszym aminogramem. Od białka zwierzęcego różni się pod wieloma względami. Po pierwsze wartość biologiczna. Wskaźnik ten informuje o ilości azotu pobranego i zatrzymanego w ustroju dla zapewnienia równowagi azotowej i pokrycia potrzeb związanych z syntezą białek ustrojowych. I tak dla koncentratu białka serwatki BV=104, dla izolatu sojowego BV=74. Po drugie warto zwrócić uwagę na wskaźnik wydajności wzrostowej (PER). Parametr ten wyznaczany jest ze stosunku przyrostu masy ciała do ilości spożytego białka. Dla białka serwatkowego PER=3,2, dla sojowego zaś PER=2,2. Po trzecie spójrzmy na NPU, czyli wskaźnik, który odnosi się on do „wykorzystania białka netto”, czyli odzwierciedla relację dla ilości białka spożywanego i ilości białka syntetyzowanego w ustroju. NPU dla serwatki=92, dla proteiny sojowej 61. Po czwarte, wreszcie strawność białka. Strawność idealna to oczywiście 100%. Białko serwatkowe trawione jest w 99%, sojowe zaś w 95%.

 

Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden fakt, zarówno soja jak również jej przetwory są bogatym źródłem fitoestrogenów. Sporo się mówi na temat ich pozytywnych reakcji na organizm ludzki, jednakże badania pokazują, że pewne korzyści z ich stosowania odnoszą kobiety w okresie menopauzy. Niektóre źródła ukazują ich ochronne działanie na męską prostatę. Jednocześnie, kilka badań wykazało, że soja obniza poziom testosteronu u mężczyzn.

 

Jak wynika z tekstu, lepszym wyborem jest białko serwatkowe. Nie możemy oczywiście bezwzględnie demonizować białka sojowego, ponieważ posiada również swoje walory. Białko sojowe jest szczególnie bogate w argininę (7,6g/100g), dla porównania białko serwatkowe zawiera 2,9g/100g. Jeśli więc ktoś szuka dobrego źródła argininy to lepszego od białka sojowego nie znajdzie.

dodał odpowiedź 12 sierpnia 2014 01:53
Nie warto, cena kusząca ale smak tragiczny i w sumie nie wiadomo co tak naprawde w tym jest. Generalnie nie jest ono polecane.
dodał odpowiedź 12 sierpnia 2014 08:48
Bialko nie warte uwagi lepiej zainwestowac w zwykle wpc
dodał odpowiedź 12 sierpnia 2014 09:05
Byle nie smak natural, nie do wypicia. Ale ogolnie czemu nie, jak jestes wege itd to nie masz zbytnio wyboru A jezeli masz wybor to wez serwatke.
dodał odpowiedź 12 sierpnia 2014 09:26
Może nie smak jest najważniejszy, a duża zawartość estrogenu, który dla mężczyzn nie jest najlepszy, pozdrawiam.
dodał odpowiedź 12 sierpnia 2014 09:41
Witaj, moim zdaniem te białko jest takie sobie, lepiej zainwestować w standardowe WPC.... a jeszcze lepiej zrobisz inwestując w Whey 100 trec...... Pozdrawiam :)
dodał komentarz 12 sierpnia 2014 17:01
Whey 100 próbowałem - bardzo dobre
dodał komentarz 12 sierpnia 2014 19:05
To kup bo cena i ilość trochę kiepska ale za to jakość Idealna ! :)
dodał odpowiedź 12 sierpnia 2014 11:40
Białko sojowe jest pochodzenia roślinnego, więc nie dostarcza pełnowartościowego białka. Ważne jest, aby głównymi źródłami białka były produkty pochodzenia zwierzęcego. Raz na jakiś czas można skorzystać z odżywek sojowych, lecz należy pamietać, że to nie ono powinno być głównym źródłem białka.
dodał odpowiedź 12 sierpnia 2014 14:57
Witam, białko roślinne jest wg mnie ogolnie warte uwagi. Nie tylko w postaci prochu. Pozdrawiam
dodał odpowiedź 12 sierpnia 2014 19:05
Hejka, możesz stosować, ale nie jako głowne źródło białka, tylko jako ew. dodatek. Spożywaj w miarę możliwości jak najwięcej białka pochodzenia zwierzęcego. Pozdro
dodał odpowiedź 12 sierpnia 2014 21:13
Oczywiscie że można stosować ale nie jako głowna baze spozywania białka w diecie
Nasz serwis używa plików cookie do prawidłowego działania strony. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, możesz wyłączyć obsługę plików cookie w ustawieniach przeglądarki internetowej.
Zamknij

Formularz kontaktowy

catpcha odśwież obrazek

Komunikat

Zaloguj się

lub

Zarejestruj się w serwisie

Załóż konto

Zasubskrybuj newsletter

odśwież obrazek

Odzyskaj hasło

Zarejestruj się w serwisie

lub

Zarejestruj się przez Facebooka

Rekomendujemy rejestrację w serwisie Zapytaj Trenera za pomocą usługi Facebook Connect zamiast tworzenia nowego konta. Jest to przede wszystkim szybsze rozwiązanie, ale pozwala również na korzystanie z wielu funkcji i udogodnień, które oferuje Facebook.

kliknij mnie