Zadaj pytanie

Białko WPC vs WPI

Białko WPC i WPI to dwa najpopularniejsze rodzaje odżywek białkowych wykorzystywane do uzupełniania braków w diecie, utrzymywania bilansu białkowego oraz ochrony mięśni przed katabolizmem.

2308
0


Białko WPC, a WPI

 

WPC, czyli koncentrat białka to podstawowa i zarazem najczęściej wykorzystywana forma odżywki proteinowej. Białko WPC charakteryzuje się bogatą pula aminokwasów (aminogram) – także egzogennych i BCAA. Zaliczane jest do odżywek o szybkim czasie wchłaniania. Oznacza to również, że aminokwasy z produktu ulegają uwalnianiu i dostarczaniu do mięśni w stosunkowo krótkim czasie. Warto wspomnieć, iż izolat powstaje z koncentratu białek serwatki dzięki zastosowaniu jednej z metod mikrofiltracji, takiej jak np. CFM.

 

 

Białko WPC vs WPI - Wartość Biologiczna

 

Zarówno białko WPC, jak i WPI cechuje wysoka wartość biologiczna (BV). Dla pierwszego z nich BV wynosi 104, natomiast dla drugiego 159. Bazową wartością stanowiącą punkt odniesienia jest BV = 100. Wartość oznacza stopień przyswajania i wykorzystania danej frakcji proteinowej. W tym przypadku białka z obu odżywek zaliczane są do całkowicie przyswajalnych przez organizm człowieka.

Różnice tkwią nie tylko w wartości biologicznej, ilości aminokwasów i jakości aminogramu, ale również samej zawartości protein w odżywce. Białko WPC cechuje się średnią zawartością 70%-85%, zaś na resztę składają się dodatkowe elementy, takie jak tłuszcze i węglowodany. Dla porównania, poziom białka w odżywce WPI oscyluje w granicach 90%-98% z uwagi na lepsze oczyszczenie.

 

Białko WPC vs WPI - Przyswajalność

 

Białko WPC i WPI cechują się podobnym czasem przyswajania i trawienia. Trawienie białek z obu odżywek rozpoczyna się po około 30-40 minutach od spożycia. Natomiast całkowite przyswojenie owych protein trwa w normalnych warunkach około 1,5 godziny. Różnice są naprawdę nieznaczne (mała przewaga WPI).

 

Białko WPC vs WPI - Podsumowanie

 

Mimo wielu podobieństw, białko WPI wypada nieco lepiej z uwagi na bogatszy aminogram i wyższą zawartość białka w odżywce. Jednak w momencie, gdy nie jesteśmy jeszcze zaawansowanymi adeptami siłowni czy innych dyscyplin sportowych, z powodzeniem możemy wykorzystać białko WPC, będące znacznie tańszym produktem od WPI. Oba znakomicie sprawdzą się podczas pracy nad sylwetką, ochraniając mięśnie i poprawiając regenerację. Oba również zapewnią organizmowi wysoką ilość aminokwasów niezbędnych do wzrostu mięśni.

 

Zobacz również

Precyzyjne spalanie tkanki tłuszczowej

BCAA i inne aminokwasy - dlaczego warto je stosować?

Kreatyna - funkcje o których nie miałeś pojęcia

Oceń treść:
(0 głosów)
Nasz serwis używa plików cookie do prawidłowego działania strony. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, możesz wyłączyć obsługę plików cookie w ustawieniach przeglądarki internetowej.
Zamknij

Formularz kontaktowy

catpcha odśwież obrazek

Komunikat

Zaloguj się

lub

Zarejestruj się w serwisie

Załóż konto

Zasubskrybuj newsletter

odśwież obrazek

Odzyskaj hasło

Zarejestruj się w serwisie

lub

Zarejestruj się przez Facebooka

Rekomendujemy rejestrację w serwisie Zapytaj Trenera za pomocą usługi Facebook Connect zamiast tworzenia nowego konta. Jest to przede wszystkim szybsze rozwiązanie, ale pozwala również na korzystanie z wielu funkcji i udogodnień, które oferuje Facebook.

kliknij mnie