Zadaj pytanie
22 października 2015 14:16

Węglowodany w diecie

Jeżeli chodzi o węglowodany w diecie człowieka, to jest często wiele niedomówień i mitów powstałych na ten temat.  Jakub Mauricz rozwieje Wasze wątpliwości.

7823
6

Węglowodany skrobiowe, które zjadamy w postaci płatków, bulw czy innych nieobrobionych zbóż są trawione do formy najprostszej, tj. glukozy. Glukoza jest najlepszym dostępnym biopaliwem dla człowieka, co nie oznacza, że należy je ładować w każdym miejscu i czasie. Mózg może równie dobrze funkcjonować na ciałach ketonowych, może być zasilany przez inne substancje. Ogólnie tendencja jest taka, że im wyższa aktywność fizyczna, tym więcej węglowodanów człowiek potrzebuje, ponieważ one wtedy spalają się szybciej, szybciej uzupełniają poziom energii, ale też szybciej aktywują insulinę, która aktywowana w zbyt dużym udziale jest aktywatorem wielu jednostek chorobowych.

Mówi się też często, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia i powinniśmy go zacząć od węglowodanów. Ta koncepcja jest niestety nieco chybiona. Rano, do ok. godziny od pobudki mamy ok. 20-30% wyższy poziom kortyzolu niż w ciągu dnia. Wyższy poziom kortyzolu jest skorelowany z insulinoopornością, a więc zwiększa przemianę glukozy w postaci tkanki tłuszczowej, a nie zużywa do zasilenia naszych rezerw glikogenu mięśniowego. Dlatego jedzenie węglowodanów rano może wpłynąć negatywnie na poziom insuliny oraz na skład ciała. Lepiej zacząć śniadanie od białek i tłuszczów, np. od jajecznicy z boczkiem.

W tzw. systemie carb back loading pierwsze 2 posiłki powinny być głównie białkowo-tłuszczowe, a kolejne posiłki powinny zawierać węglowodany złożone, np. ryż, kaszę.

Ciało potrzebuje trochę czasu, aby zamienić rezewy energetyczne w glikogen, ok. 8-10 godzin, dlatego węglowodany jedzone od popołudnia do wieczora dadzą nam odpowiedni poziom energii nawet na jutrzejszą sesję treningową, którą można wtedy wykonać nawet na czczo.
mauricz dietetyka zdrowa żywność redukcja

ZOBACZ TEŻ

Przepis na omlet bezglutenowy
Talent i predyspozycje do sportu 
Wyciskanie sztangi z Janem Łuką 

Oceń treść:
(0 głosów)
dodał odpowiedź 22 października 2015 22:50
witam moja dieta sklada sie z 5 torebek naturalnego ryzu oraz 200 gram kurczaka lub innego miesa na posilek oraz w srodku dnia serek wiejscki lub tunczyc 200 gram oraz 10 gram oliwy z oliwek czy ten plan jest dobry ukladal mi doswiadczony trener pozdrawiam
dodał komentarz 23 października 2015 00:21
Dorian, polecam obejrzeć resztę filmów Pana Jakuba Mauricza, z których sie dowiesz że nie, nie jest to dobra dieta.
dodał komentarz 26 października 2015 15:09
To chyba nie taki doswiadczony. Zrobil na szybko by zarobic.
dodał odpowiedź 25 października 2015 22:10
a co z dniami wolnymi od treningu ? skoro uzasadnieniem przyjmowania węglowodanów na noc jest długotrwały ( ok 12godz.) czas uzupełniania glikogenu to w dni wolne poziom ten zostanie juz uzupełniony, wiec gdzie tutaj zasadność spożycia węglowodanów ?
dodał odpowiedź 26 października 2015 15:08
Tego szukałem ! Dzieki.
dodał odpowiedź 7 listopada 2015 20:47
A co w takim razie z wyrzutem insuliny po zjedzeniu na noc węglowodanów, czy nie spowoduje to u nas hipoglikemii w czasie snu? (spotkałem się kiedyś z taką informacją)
Nasz serwis używa plików cookie do prawidłowego działania strony. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, możesz wyłączyć obsługę plików cookie w ustawieniach przeglądarki internetowej.
Zamknij

Formularz kontaktowy

catpcha odśwież obrazek

Komunikat

Zaloguj się

lub

Zarejestruj się w serwisie

Załóż konto

Zasubskrybuj newsletter

odśwież obrazek

Odzyskaj hasło

Zarejestruj się w serwisie

lub

Zarejestruj się przez Facebooka

Rekomendujemy rejestrację w serwisie Zapytaj Trenera za pomocą usługi Facebook Connect zamiast tworzenia nowego konta. Jest to przede wszystkim szybsze rozwiązanie, ale pozwala również na korzystanie z wielu funkcji i udogodnień, które oferuje Facebook.

kliknij mnie